Filmowanie skoków spadochronowych
2016-07-27 2:23:00
Z racji coraz większej popularności skoków spadochronowych, zwłaszcza jeśli chodzi o skoki tandemowe Ośrodki Szkolenia Lotniczego wyszły naprzeciw klientom i oferują dodatkową usługę jaką jest wideofilmowanie skoku.
Co powinno się wiedzieć o skokach zanim podejmie się ostateczną decyzję?
Przed skokiem przede wszystkim należy się zapoznać z przeciwwskazaniami. Nie jest ich dużo, są jednak niezwykle istotne.
Oto podstawowe z nich:
-
różne choroby układu oddechowego
-
wrodzona łamliwość kości
-
padaczka
-
wzrost mniej niż 120 centymetrów
-
waga powyżej 100 kilogramów
-
różne choroby serca oraz układu krwionośnego
-
niestabilność kręgosłupa
Jeśli nie cierpimy na powyższe schorzenia mamy otwartą drogę do skoków. Zanim nastąpi skok spadochronowy trzeba przejść specjalne szkolenie czyli tak zwany instruktaż bezpieczeństwa. Podczas niego można dowiedzieć się należy się zachowywać podczas wyskoku, lotu a także podczas lądowania.
Nie wszyscy bowiem wiedzą, że duże znaczenie ma sposób lądowania. Nie powinno się lądować na palce, gdyż grozi to uszkodzeniem stopy. Lądowanie na pięty również nie jest dobrym pomysłem. Nogi nie powinny być rozstawione szeroko, gdyż grozić to może zwichnięciem, naderwaniem ścięgien, a nawet złamaniem nóg. Jest to jeden z najczęściej popełnianych błędów.
Nie ląduje się na wyprostowane nogi, ponieważ całe uderzenie przenosi się na kręgosłup i brak amortyzacji może być powodem naruszenie kręgów szyjnych. W przypadku gdy lądowanie następuje z wiatrem, bokiem lub tyłem a także kiedy spadochron jest zahamowany za wysoko lub za nisko, wówczas należy lądować na złączonych nogach w trzech punktach- w kolanach, kostkach i palcach. W przypadku kiedy zbyt wcześnie wyhamuje się spadochron do lądowania i nastąpi moment chwilowego zawiśnięcia kilka metrów nad ziemią nie można wtedy ponownie go rozpędzać a jedynie utrzymać pozycję aż do momentu przyziemienia.
Jak wygląda skok tandemowy?
Podczas lotu pasażer tandemu, który znajduje się na pokładzie samolotu musi mieć założoną oraz zapiętą uprząż, a także zajmować miejsce obok pilota tandemu. Pasażer powinien mieć odpowiedni strój, który zapobiega zarzuceniu elementów stroju na uchwyty które otwierają główny i zapasowy spadochron i wypicie czaszy głównej. Powinien mieć również wiązane obuwie. Gdy samolot znajdzie się na odpowiedniej wysokości następuje skok.
W skoku tandemowym biorą udział dwie osoby. Pasażer, który nie ma doświadczenia w skokach i instruktor zwany pilotem, który posiada ważne świadectwo kwalifikacji skoczka spadochronowego. Ma również ważne uprawnienia instruktorskie bądź ważną licencję skoczka spadochronowego zawodowego z ważnym uprawnieniem instruktorskim.
Pilot znajduje się za pasażerem. To on ma przyczepiony spadochron wraz z automatem spadochronowym. Jest to automatyczne urządzenie, które aktywuje spadochron.
Skoki tandemowe wykonywane są z różnych wysokości. Najczęściej jest to 3000 bądź 4000 metrów. Od tej wysokości zależy długość swobodnego spadania. Przy skoku z 3000 metrów wynosi ona 30 sekund a z 4000 metrów aż 60 sekund. Jest to najbardziej ekstremalny moment podczas całego skoku. Spada się wówczas z prędkością nawet 200 kilometrów na godzinę. W momencie uzyskania odpowiedniej wysokości pilot otwiera spadochron. Następuje powolne spadanie, które trwa kilka minut. I zostaje już tylko lądowanie, które nie jest trudne.
Warto zdecydować się na wspomnianą wideorejestrację. Bardzo miło się później ogląda taki skok. Jest to pamiątka na wiele lat. Jest to dodatkowy koszt około 250 zł. Sam skok tandemowy z wysokości 3000 m. kosztuje ok 500-600 zł, natomiast z większej wysokości-4000 m. to koszt rzędu 700-800 zł.
Na skoki tandemowe zaprasza Certyfikowany Ośrodek Szkolenia Lotniczego „Skydive”. To pasjonaci a zarazem wykwalifikowani instruktorzy, którzy od wielu lat organizują takie skoki. Swoją bazę mają na lotnisku Kruszyn pod Włocławkiem ale również w Przasnyszu, Gliwicach oraz Pruszczu Gdańskim. Pełna oferta można znaleźć pod adresem: http://skydive.pl.