pultuszczak




Budują się mieszkania w Koszarach

2025-03-17 5:17:47

Zgłębiamy temat sztandarowej inwestycji miasta. Wnioski są zaskakujące.

Pod koniec stycznia nasza redakcja skierowała do burmistrza Pułtuska  pismo z pytaniami dotyczącymi trwającej inwestycji o urzędowym tytule: “odbudowa, przebudowa i nadbudowa budynku koszarowego wraz ze zmianą sposobu użytkowania na budynek mieszkalno-usługowy przy Al. Tysiąclecia 2A w Pułtusku”. Poza prośbą o udzielenie odpowiedzi, poprosiliśmy także o przekazanie Tygodnikowi kopii umowy, na mocy której realizowana jest ta inwestycja. W dalszej części tego artykułu przytaczamy pełną odpowiedź udzieloną przez Beatę Jóźwiak.

Zachęcamy do uważnej lektury – sprawa dotyczy bodaj najbardziej kosztownej inwestycji Gminy Pułtusk. Poniżej podajemy i akcentujemy ważne informacje i fakty, które wynikają z informacji udzielonych przez Urząd Miasta, a o których wielu naszych Czytelników zapewne nie wiedziało.

CO WARTO WIEDZIEĆ O TEJ INWESTYCJI?

1. nieruchomość na której realizowana jest inwestycja, czyli grunt i budynek koszar, NIE JEST WŁASNOŚCIĄ MIASTA I GMINY PUŁTUSK. Burmistrz Pułtuska w maju 2017 r. kupił tę nieruchomość za 1,1 mln. zł., a w sierpniu 2022 r. ówczesna Rada Miasta przeniosła tytuł własności tej zabudowanej działki na spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością Społeczna Inicjatywa Mieszkaniowa Północne Mazowsze;

2. zgodnie z danymi z Krajowego Rejestru Sądowego (stan na dzień 2 marca 2025 r.) udziałowcami spółki SIM Północne Mazowsze z o.o. jest osiem miast i gmin, które w tej spółce objęły udziały różnej wielkości i wartości – zgodnie z prezentowanym w tabeli załączonej do tego artykułu zestawieniem.

3 . koszty inwestycji:

w październiku 2017 r. Wojewódzkie Przedsiębiorstwo Usług Inwestycyjnych sp. z o.o. z Ciechanowa, na zlecenie Gminy Pułtusk opracowało projekt przebudowy budynku koszar określając koszt inwestycji na 9.023.771,80 zł.

W październiku 2022 r. to samo Wojewódzkie Przedsiębiorstwo Usług Inwestycyjnych sp. z o.o. z Ciechanowa, opracowało “zaktualizowany kosztorys inwestorski” określając koszt inwestycji na 20.867.069,63 zł.

W grudniu 2024 r. w oparciu o ustalenia między SIM Północne Mazowsze sp. z o.o. a Gminą Pułtusk, określono koszt przedsięwzięcia na 33.883.188,40 zł., jednak nie doszło wówczas do podpisania aneksu zatwierdzającego taką kwotę;

31 stycznia 2025 r. Gmina Pułtusk podpisała kolejny aneks do umowy z SIM Północne Mazowsze sp. z o.o. określając sumaryczny koszt inwestycji na 33.570.348,51 zł.

4. korzyści dla Gminy Pułtusk: zgodnie z umową zawartą między Gminą Pułtusk a spółką z ograniczoną odpowiedzialnością SIM Północne Mazowsze:

– właściciel “koszar” przebudowanych na mieszkania czyli SIM Północne Mazowsze sp.z o.o. użyczy nieodpłatnie całą nieruchomość Gminie Pułtusk – jednak bez lokali usługowych. Urząd Miasta będzie wynajmować mieszkania “osobom spełniającym warunki określone w ustawie o finansowym wsparciu niektórych przedsięwzięć mieszkaniowych”.

– umowa na korzystanie przez Gminę Pułtusk z nieruchomości będącej własnością spółki SIM Północne Mazowsze z o.o. została zawarta na 25 lat.

SZCZEGÓŁOWE WYJAŚNIENIA PANI BURMISTRZ (pismo z 20 lutego 2025 r.)

Odpowiadając na Państwa wniosek- pismo z dnia 30 stycznia 2025r. w sprawie udzielenia informacji dotyczących trwającej inwestycji remontu i przebudowy budynku dawnych koszar przy Al. Tysiąclecia 2A w Pułtusku, zlokalizowanego na działce o numerze ew. 61/11 z obrębu 0011 miasto Pułtusk przekazuję informacje jak poniżej.

Przedmiotowe zadanie inwestycyjne pn.: “Odbudowa, przebudowa i nadbudowa budynku koszarowego wraz ze zmianą sposobu użytkowania na budynek mieszkalno-usługowy przy ul. Al. Tysiąclecia 2A w Pułtusku” realizowane jest przez Społeczną Inicjatywę Mieszkaniową SIM Północne Mazowsze Sp. z o.o. w Ciechanowie, przy udziale finansowym Gminy Pułtusk.

Spółkę SIM Północne Mazowsze tworzą Wspólnicy, w skład których wchodzą jednostki samorządu terytorialnego z Mazowsza (w tym Gmina Pułtusk) oraz Krajowy Zasób Nieruchomości z siedzibą w Warszawie. Każdy ze wspólników posiada udziały w Spółce, proporcjonalne do wniesionego wkładu.

Gmina Pułtusk w dniu 16 grudnia 2022r. zawarła z SIM Północne Mazowsze umowę nr 714/2022 dotyczącą finansowania i zasiedlania lokali mieszkalnych w zasobach Społecznej Inicjatywy Mieszkaniowej Sp. z o.o. w Ciechanowie. Zgodnie z umową Gmina Pułtusk wniesie swój udział w formie wkładu finansowego na realizację przedmiotowego zadania, w tym środki pozyskane na ten cel z Funduszu Dopłat realizowanego przez Bank Gospodarstwa Krajowego oraz środki pozyskane w ramach wsparcia z Rządowego Funduszu Rozwoju Mieszkalnictwa. W załączniku przekazuje się kopię umowy nr 714/2022 z dnia 16 grudnia 2022r wraz z zawartymi aneksami: Aneksem nr 1 z dnia 23 stycznia 2023r oraz aneksem nr 2 z dnia 31 stycznia 2025r.

W celu uzyskania kopii umowy oraz udokumentowanych form zmian umowy zawartej pomiędzy Inwestorem – SIM Północne Mazowsze Sp. z o.o. a Wykonawcą robót wyłonionym w drodze przetargu – firmą Renewal Art Sp. z o.o., należy zwrócić się bezpośrednio do tych podmiotów. Gmina Pułtusk nie jest stroną powyższej umowy i nie ma możliwości udostępniania informacji w tym zakresie.

Odpowiadając na pytania informuję, że zgodnie z podjętą uchwałą budżetową Gminy Pułtusk na rok 2017 nr XXXIII/282/2016 Rady Miejskiej w Pułtusku z dnia 29 grudnia 2016r. w budżecie Gminy Pułtusk zostało uwzględnione zadanie inwestycyjne pn. “Zakup i przebudowa budynków przy ul. Tysiąclecia na cele mieszkalno biurowe”. Następnie Rada Miejska w Pułtusku uchwałą nr XL/321/2017 z dnia 27 kwietnia 2017r wyraziła zgodę na nabycie przez Gminę Pułtusk nieruchomości zabudowanej położonej na dz. nr 61/11 w obrębie 11 miasta Pułtusk za cenę 1.100.000,00zł. Na mocy wspomnianej uchwały Burmistrz Miasta Pułtusk w dniu 4 maja 2017r. podpisał akt notarialny w sprawie nabycia nieruchomości za powyższą kwotę.

W wyniku umowy zawartej w październiku 2017 pomiędzy Gminą Pułtusk a Wojewódzkim Przedsiębiorstwem Usług Inwestycyjnych Sp. z o.o. z siedzibą w Ciechanowie opracowana została dokumentacja projektowa odbudowy, przebudowy i nadbudowy budynku koszarowego. Szacowany koszt wynikający z ówczesnych kosztorysów wynosił 9.023.771,80zł netto.

Decyzją Rady Miejskiej w Pułtusku uchwałą nr XLVII/427/2021 z dnia 22 września 2021r. wyrażono zgodę na utworzenie spółki pod nazwą “SIM Północne Mazowsze Sp. z o.o.” z siedzibą w Ciechanowie. Zgodnie z uchwałą nr LIX/525/2022 Rady Miejskiej w Pułtusku z dnia 26 kwietnia 2022r. w sprawie wniesienia majątku Gminy Pułtusk w formie aportu do spółki SIM Północne Mazowsze Sp. z o.o. wyrażono zgodę na wniesienie do spółki wkładu niepieniężnego w postaci prawa własności nieruchomości zabudowanej stanowiącej dz. nr 61/11 obręb 11. Na podstawie uchwały Gmina Pułtusk w dniu 29 sierpnia 2022r. przekazała Spółce prawo własności powyższej nieruchomości. Od tamtego czasu prawa i obowiązki właściciela budynku i gruntu spoczywają na Inwestorze zadania – SIM Północne Mazowsze Sp. z o.o. z siedzibą w Ciechanowie.

W październiku 2022r. Wojewódzkie Przedsiębiorstwo Usług Inwestycyjnych Sp. z o.o. opracowało zaktualizowany kosztorys inwestorski, zatwierdzony przez Inwestora SIM Północne Mazowsze Sp. z o.o. który został sporządzony na potrzeby wnioskowania przez Gminę o finansowe wsparcie realizacji przedsięwzięcia. Zgodnie z nim szacowany koszt robót budowlanych wynosił 20.867.069,63zł brutto.

Rozpatrując pytanie dotyczące założeń do przetargu na realizację robót należy zaznaczyć, że w świetle przepisów obowiązek właściwego przygotowania zamówienia publicznego spoczywa na Zamawiającym. W omawianym przypadku Zamawiającym jest SIM Północne Mazowsze Sp. z o.o., natomiast Gmina Pułtusk nie jest organem właściwym do oceny prawidłowości przygotowania i realizacji zamówień publicznych prowadzonych przez Spółkę SIM Północne Mazowsze. Zgodnie z wnioskiem Gminy Pułtusk z dnia 17 września 2024r. skierowanym do Urzędu Zamówień Publicznych prowadzone jest postępowanie wstępne do kontroli doraźnej w sprawie zamówienia pn.: “Odbudowa, przebudowa i nadbudowa budynku koszarowego wraz ze zmianą sposobu użytkowania na budynek mieszkalno-usługowy przy ul. Al. Tysiąclecia 2A w Pułtusku”.

W związku z korektą wniosku o udzielenie wsparcia finansowego z Funduszu Dopłat w ramach realizacji przez Bank Gospodarstwa Krajowego w dniu 23 stycznia 2023r. został zawarty aneks nr 1 do umowy nr 714/2022. Zgodnie z umową nr 714/2022 wraz z aneksem nr 1 na dzień 23 stycznia 2023r.:

Gmina Pułtusk zobowiązała się do pokrycia 100% kosztów realizacji przedsięwzięcia w zakresie części mieszkalnej budynku w wysokości 19.343.251,67zł, w tym:

a) 15.474.601,33zł (80% kosztów cz. mieszkalnej) środki pozyskane w ramach wsparcia z Funduszu Dopłat realizowanego przez Bank Gospodarstwa Krajowego,

b) 1.885.926,78zł (9,75% kosztów cz. mieszkalnej) – środki pozyskane w ramach wsparcia z Rządowego Funduszu Rozwoju Mieszkalnictwa,

c) 1.982.723,56zł (10,25% kosztów cz. mieszkalnej) – środki własne z budżetu Gminy Pułtusk.

Społeczna Inicjatywa Mieszkaniowa SIM Północne Mazowsze Sp. z o.o. zobowiązała się d

o pokrycia 100% kosztów realizacji przedsięwzięcia w zakresie części usługowej budynku w wysokości 2.535.460,91zł.

Społeczna Inicjatywa Mieszkaniowa SIM Północne Mazowsze Sp. z o.o. pismem z dnia 23 stycznia 2024r. przedstawiła zestawienie kosztów niezbędnych do zrealizowania inwestycji, uwzględniających wprowadzenie zmian w dokumentacji zadania oraz dodatkowych robót budowlano-konserwatorskich na obiekcie. Zawarty w przywołanym piśmie szacowany koszty realizacji inwestycji opiewał na kwotę 33.165.926,00zł. W konsekwencji Gmina Pułtusk wystąpiła z wnioskiem do Banku Gospodarstwa Krajowego o aktualizację kwoty finansowego wsparcia z Funduszu Dopłat do maksymalnego dopuszczalnego poziomu, czyli o dodatkowe 20% pierwotnych kosztów przedsięwzięcia, tj. o kwotę 3.868.650,33zł. Zgodnie z pismem Departamentu Funduszy Mieszkaniowych BGK z dnia 7 marca 2024r. powyższy wniosek Gminy Pułtusk spełnił wymagania do aktualizacji kwoty finansowego wsparcia i oczekuje na dalsze procedowanie zmian umowy zawartej z BGK.
Podczas sesji Rady Miejskiej dnia 28 lutego 2024r sprawa przedmiotowej inwestycji była przedmiotem obrad i zgodnie z uchwałą Rady Miejskiej w Pułtusku nr XCVII/790/2024 z dnia 28 lutego 2024r w budżecie Gminy Pułtusk uwzględniono środki finansowe przeznaczone na zwiększenie wkładu Gminy Pułtusk na realizację przedsięwzięcia. W piśmie z dnia 21 czerwca 2024r. SIM Północne Mazowsze Sp. z o.o. przedstawiła propozycję aneksu nr 2 umowy nr 714/2022 z dnia 16 grudnia 2022r. Projekt powyższego aneksu obejmował m.in. przeznaczenie całego budynku na cele mieszkaniowe, bez części usługowej. Przewidywany koszt przedsięwzięcia na tamten czas określono na 33.883.188,40zł brutto, który z uwagi na brak części usługowej, w całości zostałby pokryty ze środków przekazanych przez Gminę Pułtusk. Nie było jednak formalnej akceptacji ze strony Gminy Pułtusk na proponowane zmiany, w tym zmianę części usługowej i liczby lokali mieszkalnych.

Ostatecznie, zachowując pierwotne założenia podziału powierzchni budynku, po przedstawieniu przez Inwestora w grudniu 2024r materiałów dokumentujących koszty realizacji inwestycji, Gmina Pułtusk przystąpiła do finalizacji zawarcia stosownego aneksu do umowy nr 714/2022. W efekcie, po uzgodnieniu treści i formy dokumentu, w dniu 31 stycznia 2025r. zawarty został aneks nr 2 do umowy nr 714/2022 z dnia 16 grudnia 2022r. Zgodnie z przywołanym aneksem nr 2 z dnia 31 stycznia 2025r.:

Gmina Pułtusk zobowiązała się do pokrycia 100% kosztów realizacji przedsięwzięcia w zakresie części mieszkalnej budynku w wysokości 27.977.828,66zł, w tym:

a) 15.474.601,33zł (55,3% kosztów cz. mieszkalnej) – środki pozyskane w ramach wsparcia z Funduszu Dopłat realizowanego przez Bank Gospodarstwa Krajowego,

b) 3.868.650,33zł (13,8% kosztów cz. mieszkalnej) – środki pozyskane w ramach wsparcia z Funduszu Dopłat realizowanego przez Bank Gospodarstwa Krajowego (aktualizacja kwoty wsparcia),

c) 1.889.936,74zł (6,8% kosztów cz. mieszkalnej) – środki pozyskane w ramach wsparcia z Rządowego Funduszu Rozwoju Mieszkalnictwa,

d) 6.764.640,26zł (24,1% kosztów cz. mieszkalnej) – środki własne z budżetu Gminy Pułtusk.

Społeczna Inicjatywa Mieszkaniowa SIM Północne Mazowsze Sp. z o.o. zobowiązała się do pokrycia 100% kosztów realizacji przedsięwzięcia w zakresie części usługowej budynku w wysokości 5.572.519,85zł.

Należy wspomnieć, że zapisy aneksu nr 2 jasno określają maksymalny poziom kosztów realizacji przedsięwzięcia, w odniesieniu do którego ustala się udział finansowy Gminy Pułtusk, co oznacza, że wydatki przewyższające przytoczone kwoty nie będą finansowane ze środków Gminy Pułtusk.

W odniesieniu do określonej w aneksie nr 2 kwoty realizacji całości przedsięwzięcia w wysokości 33.570.348,51zł, na udział finansowy składają się odpowiednio:

a) środki zewnętrzne pozyskane przez Gminę: 21.233.188,40zł, co stanowi ok. 63% kosztów

b) środki własne Gminy Pułtusk: 6.764.640,26zł, co stanowi ok. 20% kosztów

c) środki własne SIM Północne Mazowsze Sp. z o.o.: 5.572.519,85zł, co stanowi ok. 17% kosztów.

Odnosząc się do pytań informuję, że zgodnie z umową nr 714/2022 cała nieruchomość z wyłączeniem części usługowej, zostanie nieodpłatnie użyczona przez SIM Północne Mazowsze Sp. z o.o. na rzecz Gminy Pułtusk. Zgodnie z §5 ust.2 umowy, Gmina będzie miała prawo do wynajmowania użyczonych 63 lokali mieszkalnych osobom spełniającym warunki określone w art. 7a ust. 1 ustawy z dnia 8 grudnia 2006r o finansowym wsparciu niektórych przedsięwzięć mieszkaniowych (Dz. U. z 2022r. poz. 377 ze zm.), kierując się kryteriami określonymi w Uchwale nr LXV/560/2022 Rady Miejskiej w Pułtusku z dnia 31 sierpnia 2022r w sprawie zasad wynajmowania lokali mieszkalnych oraz Uchwałą nr LXIX/590/2022 Rady Miejskiej w Pułtusku z dnia 24 października 2022r. zmieniająca uchwałę w sprawie zasad wynajmowania lokali mieszkalnych w ramach inwestycji realizowanej przez “SIM Północne Mazowsze Sp. z o.o.”. z siedzibą w Ciechanowie.

Odpowiedzi na pytania 3-4 zawarto w pismach stanowiących załącznik do pisma. W odniesieniu do części pytań, opartych na hipotetycznych tezach i założeniach nieposiadających pokrycia w faktach, Gmina Pułtusk odstępuje od składania wyjaśnień – komentarzy.

Podsumowując stwierdzam, że rzetelne przedstawienie sprawy jest możliwe wyłącznie przy traktowaniu wypowiedzi jako całości. Powyższy opis sprawy zawiera usystematyzowany przebieg faktów, który ma odzwierciedlenie zarówno w uchwałach podejmowanych przez Radę Miejską w Pułtusku jak i umowach zawieranych przez Burmistrza Miasta Pułtusk.

Ogół zagadnienia należy rozpatrywać wyłącznie na podstawie faktów i podjętych działań, mających na celu pozyskanie 63 nowych lokali mieszkalnych, na które oczekuje wielu Pułtuszczan.

W trakcie rozpatrywania kwestii dotyczących przedmiotowej inwestycji, nie powinno się pomijać ważnego aspektu jakim jest ratowanie historycznej tkanki zabytkowego kompleksu pokoszarowego, który ma szczególne znaczenie w historii naszego miasta. Gmina Pułtusk nabywając w 2017 roku przedmiotową nieruchomość zobowiązała się do zachowania należytego stanu technicznego zabytkowego budynku, co wynikało z przepisów. Pomimo kilku nieudanych prób sprzedaży przedmiotowej nieruchomości, nie wyłoniono nabywcy (inwestora) gotowego podjąć się inwestycji odbudowy i przywrócenia pełnej funkcjonalności budynku dawnych koszar. Dopiero pojawienie się realnych możliwości pozyskania zewnętrznych środków finansowych umożliwiło Gminie Pułtusk przystąpienie do realizacji celów obranych w momencie zakupu omawianej nieruchomości w 2017r.

Jestem przekonana, że konsekwentne dążenie do zakończenia realizacji tej istotnej inwestycji z pewnością wniesie wiele korzyści dla Mieszkańców naszego miasta.

NASZE PODSUMOWANIE

Niestety nie otrzymaliśmy odpowiedzi na niektóre postawione przez Redakcję pytania:

– kto po zakończeniu inwestycji będzie formalnie właścicielem tej nieruchomości​?

– za ile lat i za jaką kwotę Miasto miałoby wykupić koszary?

– co się stanie, jeśli Gmina Pułtusk nie wykupi tej nieruchomości?

Możemy się domyślać, że to właśnie w odniesieniu do tych pytań pani burmistrz napisała w swojej odpowiedzi: w odniesieniu do części pytań, opartych na hipotetycznych tezach i założeniach nieposiadających pokrycia w faktach, Gmina Pułtusk odstępuje od składania wyjaśnień – komentarzy.

Szanowni radni, jak dotąd poznaliśmy treść wyjaśnień burmistrza Pułtuska oraz treść umowy zawartej pomiędzy SIM Północne Mazowsze sp. z o.o. a Gminą Pułtusk, wraz z aneksami. Nie znamy niestety umowy spółki SIM PM, zawiązanej przez osiem różnych podmiotów – jednostek samorządu terytorialnego. Możemy założyć, że władzom miasta umowa ta jest znana – a w niej zapewne zapisano regulacje opisujące zasady dostępu i wykorzystywania efektów realizowanych inwestycji. Nasze “hipotetyczne” pytania traktujemy jako pytania bardzo rzeczowe – jedynie wybiegające w przyszłość. Zakładamy jednocześnie, że ważne odpowiedzi znajdują się w umowie spółki SIM, do której przystąpiła Gmina Pułtusk. Uznanie pytań redakcji (kierowanych do nas przez pułtuszczan!!!) za “hipotetyczne tezy” jest całkowicie nieuprawnione. No chyba, że w umowie spółki nie zawarto zapisów gwarantujących Gminie Pułtusk zachowania możliwości dysponowania majątkiem w postaci działki z ogromnym budynkiem, z 63 lokalami mieszkalnymi i lokalami usługowymi.

W oparciu o dane z Krajowego Rejestru Sądowego (patrz: tabelka na poprzedniej stronie) i wyjaśnieniom Beaty Jóźwiak, można postawić tezę absolutnie niehipotetyczną, a mianowicie że Gmina Pułtusk wniosła do SIM PM sp. z o.o.:

– nieruchomość wartą 1,1 miliona złotych,

– Gmina Pułtusk pokryje koszty przebudowy budynku w kwocie 27,977 miliona zł.

– Gmina Pułtusk poniosła ponadto całą masę pomniejszych kosztów, jak zlecane wyceny, analizy itp., których możemy się domyślać a nie podanych w informacji od Pani Burmistrz.

Zatem Gmina Pułtusk wniosła co najmniej 29 milionów złotych do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, w której Gmina Pułtusk objęła 14,87% udziałów wartych… 8 milionów złotych!

Kolejną kwestią wymagającą wyjaśnienia jest sprawa wyceny kosztów inwestycji. W październiku 2017 r. oszacowano je na poziomie 9 milionów zł, pięć lat później szacunkowa kwota zbliżyła się do 21 milionów, co pani burmistrz określiła jako aktualizację. Ta “aktualizacja” oznaczała 231% kwoty pierwotnie przyjętej za przewidywany koszt remontu koszar. Ostatecznie, jak wynika z aneksu ze stycznia 2025 r., koszt remontu wyniesie ponad 33,5 miliona złotych – a to już stanowi 371% pierwotnie oszacowanych kosztów!!!

Szanowni Państwo Radni, nie zatrudniamy w redakcji Tygodnika Pułtuskiego uprawnionych kosztorysantów, ale tak “na zdrowy rozum” wydaje się, że jedyna aktualizacja kosztorysu, która tłumaczyłaby zwiększenie zakładanych kosztów o 371% to aktualizacja…. adresu, bo coś takiego jest możliwe chyba jedynie w sytuacji, kiedy kosztorysant trafił nie na tę nieruchomość co trzeba. Oczywiście to żart, jednak równie ponury – co kosztowny. Ponadto pamiętajcie o konsekwencjach wynikających z następstwa faktów: “kosztorys” na 9 milionów z października 2017 r funkcjonował w obrocie prawnym do października 2022 r. Można zatem przyjąć, że radni podejmowali decyzje o przystąpieniu do spółki SIM PM i o przekazaniu nieruchomości na własność tej spółce mając wiedzę, że remont kosztować będzie 9 milionów.

Niecałe dwa miesiące po przekazaniu koszar spółce – pojawił się “zaktualizowany” kosztorys na blisko 21 milionów… a jak się później okazało, nawet ta kwota to było zaledwie 62% ostatecznych kosztów.

Co najbardziej zadziwia w tej kwestii: poprosiliśmy o wyjaśnienie przyczyn tak krytycznego niedoszacowania kosztów inwestycji. Dowiedzieliśmy się (??) z dość uogólnionej odpowiedzi, że w sprawie “założeń do przetargu” obowiązek przygotowania zamówienia ciąży na zamawiającym – w tym wypadku na spółce SIM PM.

Na zakończenie:

jak czytamy na oficjalnej stronie internetowej Urzędu Miasta (informacja z 24 lutego 2023 r.), łączna powierzchnia użytkowa części mieszkalnej budynku wyniesie 2811,44 m² /…/ Gmina będzie dysponowała powierzchnią 440 m² z przeznaczeniem na lokale użytkowe.

Z przedstawionej umowy i udzielonych wyjaśnień najwyraźniej wynika, że gmina nie będzie dysponowała lokalami użytkowymi – a jedynie mieszkaniowymi. Zapytaliśmy największych pułtuskich deweloperów, w jakich cenach za metr kwadratowy oferują obecnie mieszkania na terenie Pułtuska. Odpowiedzi nie zaskakują: Budomur większość propozycji zamyka w widełkach 7 – 7,2 tys. zł / m2, Isbud podał zakres między 7,2 – 8,8 tys. zł /m2.

Zaskakuje coś innego: wartość zakupu koszar i założone obecnie koszty “przebudowy, nadbudowy, rozbudowy…” to łącznie 29 milionów 77 tysięcy 828 zł. Skoro łączna powierzchnia mieszkalna wyniesie 2811,44 m² to można w przybliżeniu przyjąć, że Miasto i Gmina Pułtusk dla swoich mieszkańców sfinansuje mieszkania na poziomie 10,4 tys. zł / m2 – mieszkania, które na dodatek nie stanowią własności Gminy… a czyje będą za dwie dekad​y​​? Jak wynika z odpowiedzi, to jedynie hipotetyczne tematy…

Deweloperzy budują dla tych, których realnie stać na zakup mieszkania, jednak gdyby zaoferowali w Pułtusku mieszkania za ponad 10 tys. za metr kwadratowy, zapewne nie znaleźliby chętnych. To może pułtuszczanie powinni być dumni, że gmina, w ramach budownictwa komunalnego, oferuje jedne z najdroższych mieszkań na północnym Mazowszu?

ZCZ


 

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *