Ruszają z remontem Mickiewicza
2024-12-09 7:44:46
Jak poinformowało Starostwo Powiatowe w Pułtusku, od 9 grudnia, firma Drogi i Mosty Jan Kaczmarczyk – wykonawca robót budowlanych, związanych z rozbudową ul. Mickiewicza, przystąpi do realizacji zadania. W pierwszej kolejności prowadzone będą prace na odcinku od skrzyżowania z ulicą 17 Sierpnia do skrzyżowania z ulicą Daszyńskiego. Wyłączony z ruchu będzie południowy pas jezdni – ruch będzie możliwy jedynie w kierunku od skrzyżowania z ul. Daszyńskiego.
Tak więc, zgodnie z planem do końca 2025 roku rozbudowany zostanie najbardziej newralgiczny odcinek ulicy – od drogi krajowej nr 61 do ronda Ofiar Katynia (łącznie z przebudową tego ronda). Na skrzyżowaniu z ul. 17 Sierpnia i Górną powstanie rondo mające za zadanie usprawnienie ruchu i zwiększenie jego bezpieczeństwa. Powstaną również wyniesione przejścia dla pieszych, ponad 50 wydzielonych miejsc parkingowych, nowe nawierzchnie chodników i jezdni, zabezpieczona zostanie skarpa przy skrzyżowaniu z ul. Daszyńskiego.
Wykonawcą inwestycji jest firma Drogi i Mosty Jan Kaczmarczyk, jej wartość to blisko 9,8 mln. zł z czego 95% zostanie pokryte ze środków Rządowego Funduszu Polski Ład.
Przypomnijmy, że 13 marca tego roku mieliśmy okazję uczestniczyć w spotkaniu w siedzibie Zarządu Dróg Powiatowych w Pułtusku, na zaproszenie dyrektora ZDP – Pana Marka Kamińskiego. Spotkanie zorganizowane z inicjatywy drogowców miało na celu zaprezentowanie planów remontu dwóch ważnych miejskich arterii, ulic Białowiejskiej i Mickiewicza. Nie trzeba dodawać, że obie ulice w ostatnich latach często przywoływano w komentarzach na pułtuskich forach internetowych, narzekając na zły stan nawierzchni i przestarzałe rozwiązania komunikacyjne.
Remont ulicy Białowiejskiej trwa, skupmy się więc na Mickiewicza. Opis zaczniemy od przedstawienia syntetycznej informacji, przekazanej przez drogowców: rozbudowa drogi powiatowej nr 3403W (ul. Mickiewicza) w Pułtusku wraz z budową ronda. Planowana inwestycja zakłada:
– budowę nowej nawierzchni z betonu asfaltowego, na całym odcinku 629m zgodnie z obecnymi standardami o szerokości jezdni 6,50m (od ulicy Ignacego Daszyńskiego do skrzyżowania z ulicami 17 Sierpnia i Górną) oraz o szerokości jezdni 7,00 m (od skrzyżowania z ulicami 17 Sierpnia i Górną do rodna Ofiar Katynia),
– przebudowę skrzyżowania z drogą krajową nr 61 (ulica Ignacego Daszyńskiego),
– rozbudowę skrzyżowania z ulicą Widok z przejściem dla pieszych ze strefami oczekiwania,
– przebudowę skrzyżowania z ulicą Zakolejową,
– budowę ronda na skrzyżowaniu z ulicami 17 Sierpnia i Górną o średnicy zewnętrznej 30,00 m i szerokości jezdni 6,00 m; – rozbudowę skrzyżowania z ulicą Kolejową,
– rozbudowę połączenia z rondem Ofiar Katynia poprzez wykonanie drogi dla pieszych wraz z remontem ronda Ofiar Katynia,
– budowę nowych oraz przebudowa istniejących stanowisk postojowych łączna ilości 51,
– przebudowę istniejących chodników i zjazdów o nawierzchni z kostki brukowej betonowej,
– wykonanie dwóch wyniesionych przejść dla pieszych w km 0+224 i w km 0+443,
– wykonanie przejść dla pieszych w obrębie skrzyżowań.
Zdecydowanie najważniejszą i największą zmianą będzie zbudowanie ronda na skrzyżowaniu Mickiewicza z ulicami 17 Sierpnia i Górną. To rozwiązanie powinno znacząco upłynnić ruch w tym miejscu. Analizy natężenia i przebiegu ruchu pokazały, że wielu kierowców wybiera przejazd w ciągu ulic: Kolejowa – Mickiewicza – 17 Sierpnia, co czyni z tej trasy swoistą “małą obwodnicę”, zastępującą w części główny tranzyt przez miasto drogą krajową DK61. Nowe rondo zdecydowanie uporządkuje i ułatwi przejazd aut, podnosząc bezpieczeństwo ruchu. Warto zauważyć, że w nowej organizacji nie będzie możliwości skrętu z ul. Kolejowej w lewo w ul. Mickiewicza. To rozwiązanie jest całkowicie zrozumiałe i ma w oczywisty sposób poprawić płynność ruchu. Zapewne znajdzie się niejeden kierowca, który będzie narzekał na wprowadzenie takiego ograniczenia – jednak wystarczy zauważyć, jak dziś blokowana jest płynność przejazdu przez auta, które w godzinach szczytu próbują z Kolejowej skręcać w lewo.
Ulica Mickiewicza, począwszy od ronda na skrzyżowaniu z ul. Jana Pawła II aż do wylotu ul. Widok, to droga biegnąca wzdłuż ścisłego szeregu sklepów, punktów usługowych, gastronomicznych oraz kamienic i bloków mieszkalnych. Rzut oka na załączone grafiki pokazuje, że praktycznie w każdym możliwym dostępnym miejscu przewidziano miejsca postojowe dla aut. Widać także miejsca, na których obecnie parkowane są dziś samochody, a które po przebudowie już nie będą mogły być wykorzystywane na postój. Przykładem może być chodnik między Górną a Zakolejową, na którym dziś wszyscy “zwyczajowo” parkują samochody prostopadle do ulicy. Już sam fakt wybudowania dużego ronda poważnie zmieni geometrię i wielkość skrzyżowania. Należy też przypomnieć sobie, że postój “prostopadły” czterema kołami na chodniku jest niedopuszczalny z uwagi na przepisy kodeksu drogowego. Na szczęście, jak widać, miejsca postojowe pojawią się po przeciwnej stronie ulicy.
Jak widać czeka nas duża drogowa rewolucja, wymagająca od kierowców kolejnych pokładów cierpliwości i zdrowego rozsądku, bo Pułtusk i bez remontów jest straszliwie zakorkowany, szczególnie w godzinach porannych i późnym popołudniem – gdy wyruszamy do szkół i zakładów pracy, a potem z nich wracamy. Trzeba jednak myśleć pozytywnie, czekając na efekty tej imponującej inwestycji.
ED, ZCZ