pultuszczak

Facebook


Zajęcia z polotem

2015-07-21 7:16:59

Samorząd Województwa Mazowieckiego zorganizował konkurs „Start w przyszłość”, na najciekawsze zajęcia zorganizowane w ramach projektu „Moja przyszłość”, w którym grupa projektowa z Publicznej Szkoły Podstawowej w Błędostowie zajęła II miejsce na 76 szkół biorących udział w konkursie!

Zajęcia z polotem
Uroczyste odebranie nagrody – symbolicznego czeku z kwotą 6 tysięcy zł, na dofinansowanie wycieczki edukacyjnej odbyło się 22 czerwca. Było o co walczyć! Szansę na wygraną miały najbardziej twórcze, kreatywne i nowatorskie zajęcia. Takie, które nie tylko wpływają na poprawę wyników w nauce, ale też inspirują uczniów do rozwijania swoich pasji i zainteresowań. Nagrodę wręczył marszałek Województwa Mazowieckiego Adam Struzik. Uczestnicy projektu byli pod ogromnym wrażeniem, ponieważ niecodziennie mają kontakt z osobami medialnymi. W uroczystej Gali uczestniczył wójt gminy Winnica Pan Mariusz Kowalewski, który złożył podziękowania i pogratulował wysokiej noty w konkursie.

Tematyka konkursowa („Zajęcia z polotem”) i sposób prezentacji wzbudził uznanie Zofii Dembskiej zastępcy Dyrektora Departamentu Edukacji Publicznej i Sportu, która osobiście złożyła opiekunom gratulacje. W projekcie szkoła realizowała wiele ciekawych zadań, pod opieką nauczycieli: Zofii Błaszkowskiej (nauczycielki przyrody), Wiolety Chymkowskiej (nauczycielki języka angielskiego) i Janusza Iwińskiego (nauczyciela matematyki).

Organem prowadzącym projektu „Moja przyszłość” była Gmina Winnica. Uczniowie PSP w Błędostowie jako jedyni podziękowali komisji, nauczycielom, dyrektor szkoły Halinie Smogorzewskiej, wójtowi gminy Winnica, za możliwość udziału w projekcie. Ich autoprezentacja spotkała się z wielką aprobatą i została nagrodzona gromkimi brawami.

W ramach projektu unijnego, grupa projektowa składająca się z uczniów klas IV-VI wraz z opiekunami udała się na dwudniową wycieczkę do Wrocławia. Ta wyprawa była niezwykła, gdyż środkiem transportu był – samolot irlandzkich linii lotniczych „Ryanair”. Dla uczniów było to niesamowite doświadczenie, ponieważ nigdy wcześniej nie mieli okazji lecieć samolotem.

Po wylądowaniu zwiedzili lotnisko, gdzie mieli wykonać szereg matematycznych zadań: zbadać ceny biletów powrotnych w kasie na lotnisku u różnych przewoźników, określić kurs walut w dniu przylotu, cenę biletów w komunikacji miejskiej.

Dalej wycieczkowicze udali się na przystanek autobusowy, gdzie czekały na nich nie lada wyzwania. Po pierwsze, liderzy poszczególnych grup mieli samodzielnie kupić bilety dla grupy. Inni zaś analizowali rozkład jazdy autobusów miejskich, w poszukiwaniu właściwego przystanku w pobliżu miejsca zakwaterowania. Następnie, po półgodzinnej przejażdżce z krańca miasta do centrum Wrocławia, na ulicy Orląt Lwowskich grupa gorączkowo poszukiwała najkrótszej trasy do hostelu „Absynt”, gdzie posileni ruszyli dalej. Hostel był położony w odrestaurowanej kamienicy przy ul. Świętego Antoniego, sto metrów od przepięknego wrocławskiego rynku, którym uczniowie i nauczyciele z Błędostowa spacerowali już pierwszego dnia w drodze do Panoramy Racławickiej. To wielkie malowidło batalistyczne” przeniosło ich w inną rzeczywistość i inny czas, było to oryginalne uzupełnienie lekcji historii.

We wrocławskim Afrykarium, uczestnicy projektu odbyli lekcję przyrody. Mogli poczuć na własnej skórze klimat dżungli. Afrykarium to kompleks przedstawiający różne ekosystemy związane ze środowiskiem wodnym Czarnego Lądu. Łącznie znajduje się tam 19 basenów i zbiorników przedstawiających m.in. rafę koralową Morza Czerwonego, hipopotamy nilowe, ryby słodkowodne jezior Malawi i Tanganiki.

Nauczyciele, w ramach projektu, przygotowali dla uczniów zadania w obszarach: zajęcia przyrodnicze („Z okna samolotu”, Afrykarium Wrocławskie – „Dotknięcie Czarnego Lądu”), edukacyjno-językowe rewolucje (styczność z „żywym” językiem w trakcie podróży i zwiedzania miasta), zajęcia z matematyki (obliczanie kosztów przejazdu, noclegu, wyżywienia, szacowanie odległości).

Jako podsumowanie wycieczki stworzono krótki film w formie pokazu slajdów z muzyką, który stanowi podsumowanie wyjazdu.

Priorytetem zajęć przyrodniczych w ramach projektu było poznanie walorów swojej miejscowości i okolic. Drogowskazem w realizacji zadań było powiedzenie „Cudze chwalicie- Poznajcie swoje”. W dobie powszechnej globalizacji, zacierania granic i swobodnego przepływu ludzi oraz obyczajów, bardzo istotne było dla uczniów, aby zachować swoją tożsamość. Ważne było, aby uczestnik projektu zdawał sobie sprawę z bogactwa swojego regionu i docenił jego najpiękniejsze elementy. To właśnie te zajęcia poszerzyły wiedzę na temat rodzinnej miejscowości i okolic, przyrody „małej ojczyzny”.

W ramach zajęć z języka angielskiego uczniowie rozwijali kompetencje kluczowe na zajęciach poszerzających wiedzę o krajach Unii Europejskiej. Dzięki zajęciom grupa projektowa miała okazję doświadczyć „żywego” języka, dalekiego od podręcznikowej angielszczyzny. Uczniowie przenosili się do krajów członkowskich podczas wirtualnych wycieczek, korzystając z aplikacji Google-maps.

W ramach zajęć zorganizowany został konkurs wiedzy z nagrodami, jak również kącik językowy.

Wspólnym mianownikiem zajęć z matematyki było wykorzystanie tej nauki w praktyce. Uczniowie szacowali odległości, mierzyli łokciami i krokami długość szkoły i terenu wokół niej. Grupa projektowa zajmowała się obliczaniem kosztu wycieczki, cen produktów niezbędnych do przyrządzenia posiłków na wycieczce i biwaku. Na wycieczce do Chrcynna zaś obliczali w pamięci koszty karmy dla mieszkańców schroniska, opłacalność sprzedaży euro w stosunku do innych walut.

 

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *