pultuszczak

Facebook


Rynek masowy czy szycie na miarę?

2021-08-25 1:50:39

Dzisiaj postanowiliśmy przyjrzeć się kwestii doboru ubrań. Niektórzy wybierają kreacje w dużych centrach handlowych, a inni wolą kontaktować się z profesjonalnymi krawcami i projektantami. Spróbujmy obiektywnie ocenić pozytywy i negatywy obu podejść


Cena

Wyroby projektanckie są wielokrotnie droższe niż produkty marek masowych. Zwykle rozróżnia się rynek produktów luksusowych, produktów premium, produktów ponadprzeciętnych, przeciętnych oraz właściwy rynek masowy – rynek rzeczy dla masowego konsumenta.

Markowe ubrania

W przypadku markowych ubrań wyróżnia się haute couture, prêt-à-porter de lux, prêt-à-porter. W ramach klasyfikacji „haute couture” to wprost high fashion, która wyznacza kierunek i styl w każdym nowym sezonie. W większości są to ubrania markowe, a nazwa domu mody i marki pochodzi od nazwiska projektanta (Versace, Dior, Givenchy, Gaultier itp.). Takie ubrania są tworzone według indywidualnych wymiarów klienta i kosztują dużo pieniędzy.

Modele ubrań, które widzowie widzą na wybiegu, to najczęściej nie tyle ubrania, co dzieła sztuki.
Prêt-à-porter i prêt-à-porter de lux (z francuskiego „gotowe do noszenia”) to również artykuły designerskie, ale wprowadzane do masowej produkcji według standardowych linii rozmiarowych. Przedrostek „de luxe” oznacza nieco bardziej zbliżoną jakość rzeczy do modeli haute couture – pod względem ceny, pod względem ręcznej obróbki, pod względem jakości tkaniny i małych rozmiarów seryjnych. Nazwisko projektanta pozostaje niezwykle ważne, ale modele gotowe do noszenia są mniej artystyczne i bardziej dostępne w życiu codziennym. Marki gotowe do noszenia to Prada, Chanel, Louis Vuitton, Gucci, Armani, Burberry, YSL, Max Mara, Calvin Klein, Michael Kors i inne.

Marki rozproszone

Marki rozproszone to średni poziom odzieży plasujący się pomiędzy drogim haute couture i ready-to-wear oraz szerokim rynkiem masowym. Termin powstał w latach 90., kiedy główne domy mody zaczęły sprzedawać prawa do swoich marek producentom towarów konsumpcyjnych. Z jednej strony podważało to nieco „nazwę” marki jako takiej, z drugiej jednak strony projektanci doskonale zdawali sobie sprawę, że ich ubrania haute couture nie zawsze się opłacają i dlatego zdecydowali się na dystrybucję swoich modeli do szerszego grona nabywców. Zainteresowany konsument otrzymał więc możliwość zakupu znanego, designerskiego przedmiotu za mniejszą kwotę. Tak więc na początku XXI wieku pojawiło się wiele znanych obecnie linii – Marc autorstwa Marca Jacobsa, Simply Vera (Vera Wang), Miu Miu (Prada), DKNY (Donna Karan), Just Cavalli (Roberto Cavalli) i inne.

Marki produkowane masowo można podzielić na dwie kategorie – lepsze i dobre. Pierwsza to rzeczy wyższej jakości (Mexx, Levi’s, Tommy Hilfiger itp.), druga to odpowiednio bardziej budżetowe opcje, gdzie dostępność, wygoda, prostota, demokracja i funkcjonalność wysuwają się na pierwszy plan (Zara, Topshop, Marks & Spencer, Oaza itp.). Taka odzież ma spełniać swoje najbardziej podstawowe przeznaczenie – ubierać osobę. Najbardziej budżetowy segment, czyli rynek masowy, reprezentują takie marki jak NewYorker, Sela, Jennyfer, H&M i inne.

Indywidualne podejście

Często zdarza się, że nawet gotowe lub luksusowe przedmioty nie nadają się do noszenia z powodu braku dopasowania. W takim przypadku na ratunek mogą przyjść profesjonalni krawcy. W tym przypadku wszystkie karty są od razu w rękach klienta, który może kontrolować proces tworzenia ubrań na każdym etapie, od konstrukcji wzorów i układu, po wybór tkaniny, kolorystyki i wykończeń.

Mimo wszystkich swoich zalet, szycie na miarę nadal nie jest najpopularniejszym sposobem tworzenia garderoby. Ładne ubrania można teraz kupić za stosunkowo niewielką cenę. Nadal dominuje również opinia, że krawiectwo jest drogie. Niemniej w praktyce często okazuje się, że ostateczna cena gotowej i skrojonej sukienki, zbytnio się nie różnią. Jednak duża różnica pozostaje w ich jakości – asortyment ze sklepu najczęściej nie będzie uwzględniał rodzaju sylwetki oraz rodzaju i koloru materiału. W rezultacie pieniądze wydaje się na pozornie luksusowe ubrania, które do nas nie pasują i w których nie chodzimy. W związku z tym, znacznie częściej odwiedzamy sklepy, kupujemy nowe ubrania i wydajemy pieniądze. A i tak jest duże ryzyko, że spotkamy kogoś w identycznej sukience. Co innego, kiedy ubieramy się u profesjonalnego krawca. Wtedy możemy liczyć na własną, indywidualną i stylową garderobę.

Konkluzja

Rynek masowy – często oszczędza na materiałach, korzysta ze standardowych krojów, a jednocześnie daje mało czasu na dokonanie wyboru.

Krawiectwo indywidualne daje natomiast klientowi pełną kontrolę. Bazuje na indywidualnych pomiarach i tworzeniu kreacji pod konkretną figurę. Nic więc dziwnego, że jest droższe i bardziej czasochłonne. Jakiego wyboru dokonałeś?
Konsultacje, projektowanie, indywidualne podejście, dobór materiałów i jakość krawiectwa od Konstantin Miro – Lewicki.

Konstantin Miro
stylista i projektant mody
prowadzi autorską
Pracownię & Showroom
tel. +48 781 313 892
Napisz do mnie:
kon.miro@gmail.com

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *