Tygodnik Pułtuski

Diesel czy benzyna?

Odwieczny dylemat przy kupnie samochodu jest taki, że nie bardzo wiemy jaką jednostkę wybrać? Czym się sugerować? Która będzie bardziej wytrwała i ekonomiczna. Każdy z nas chce wybrać tak by nie opróżnić swego portfela zbyt szybko. Diesel jak i benzyna mają bardzo bogatą i długą historię. Obie jednostki mają swych zwolenników, są tacy co chwalą i są tacy co narzekają. Jak naprawdę jest?

 

Diesel

Jeśli chodzi o silnik diesla to różni się pod wieloma aspektami od silnika benzynowego, np. Jednym z nich jest sposób zapalania mieszanki, gdzie w silniku wysokoprężnym następuje ona samoczynnie, natomiast jednostka benzynowa do zapalenia mieszanki paliwowo-powietrznej potrzebuje iskry. Silnik wysokoprężny jest zazwyczaj również dodatkowo wyposażony w osprzęt taki jak turbosprężarka, koło zamachowe dwumasowe oraz filtr DPF, oczywiście nie wspominając o układach wtryskowych jak pompowtryskiwacze czy szyna common rail, które też bywają dosyć awaryjne i kosztowne w ewentualnej naprawie. Jeżeli kupujemy nowy samochód z salonu, to nie mamy się za bardzo czego obawiać. Wszelkie usterki możemy naprawiać na gwarancji jeśli takowe wystąpią.

Natomiast decydując się na kupno używanego diesla, z przebiegiem większym niż 150 tys musimy być przygotowani na ewentualne koszty naprawy, które w niektórych przypadkach mogą sięgnąć nawet kilku tysięcy złotych. Przy takim zakupie warto odwiedzić jakiś warsztat, by ktoś rzucił fachowym okiem jeśli my nie mamy odpowiedniej wiedzy. Jeżeli jednak z jakichś powodów nie chcemy bądź też nie możemy odwiedzić mechanika, to warto jednak samemu zwrócić szczególną uwagę na turbo sprężarkę, czy nie jest zaolejona lub też nie wydaje jakichś niepokojących dźwięków. Dobrze jest również sprawdzić jak zachowuje się koło dwumasowe, czy nie ma nadmiernego bicia. Silniki diesla, są oszczędne, ponieważ ich spalanie jest znacznie mniejsze o silników benzynowych, ale ostateczny rachunek może okazać się o wiele wyższy.

Benzyna

O silnikach benzynowych mówi się, że są znacznie tańsze w naprawie, ale za to droższe w podróżowaniu, ponieważ zużywają więcej paliwa. Niektórzy producenci samochodów ostatnimi czasy również zaczynają wyposażać swoje pojazdy z silnikiem benzynowym w koła dwumasowe, ale mimo to większość firm jeszcze zostaje przy starszym rozwiązaniu. Przy kupnie pojazdów z silnikami benzynowymi trzeba również strzec się tzw. felernych jednostek. Warto przed zakupem poczytać o danym sercu naszego przyszłego auta. Tego typu jednostki można również dodatkowo wyposażyć w instalację gazową. Co prawda jest to dość kosztowny zabieg, który może wynieść nawet kilka tysięcy złotych. Jeżeli jednak będziemy robić duże przebiegi to warto zastanowić się nad takim zabiegiem. Gaz LPG jest dużo tańszy od benzyny, a tym samym inwestycja w takową instalację bardzo szybko się zwróci. Instalacja LPG co prawda wymaga regularnego kontrolowania, lecz jest to stosunkowo niski koszt.

Silniki benzynowe same w sobie z reguły, są dość trwałe, ale tak jak w silnikach diesla najczęściej zawodzi osprzęt. W benzyniakach mogą dosyć często wystąpić problemy z różnego rodzaju czujnikami takimi jak czujnik położenia wału korbowego, wałków rozrządu czy sondy lambda. Zdarzają się też problemy z przepływomierzem. Nie są to jednak na tyle poważne usterki które jakoś znacznie mogłyby obciążyć nasz domowy budżet.

Autor artykułu
Artykuł został przygotowany przy współpracy z firmą fastserv.pl – warsztatem samochodowym z Poznania.

Komentarze

Exit mobile version