pultuszczak

Facebook


Cukier. Czy jest niebezpieczny?

2021-02-25 12:08:22

Słodycze. Uwielbiają je chyba wszyscy. Dorośli i dzieci. Starsi i młodsi. Tak wiele mówi się jednak o zagrożeniach jakie związane są ze spożywaniem cukru. Niektórzy twierdzą, że należy znacznie ograniczyć jego spożycie, inni, że trzeba całkowicie wyeliminować go z diety, a jeszcze inni uważają, że jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Czy musimy całkowicie zrezygnować ze słodyczy? Czy cukier jest niebezpieczny? Czy dieta bez cukru jest możliwa? Sprawdź.

1. Cukier. Czy taki zły?

Nazywany jest białą śmiercią, ale tak naprawdę to nie cukier sam w sobie stanowi zagrożenie dla zdrowia, lecz jego ilość. Jeśli stale będziemy spożywać zbyt duże ilości cukru, wywołamy szereg niekorzystnych zmian w organizmie. Nadmierne spożycie może skutkować bowiem m.in. nadwagą, miażdżycą, zbyt wysokim stężeniem glukozy we krwi, otłuszczeniem wątroby i insulinoopornością. A to jeszcze nie koniec listy ewentualnych schorzeń i dolegliwości. Nadmiar cukru w organizmie może powodować także: przewlekły stan zapalny, próchnicę, cukrzycę i nasilenie zmian trądzikowych. Chyba nie trzeba zatem już nikogo przekonywać, że warto zmniejszyć ilość cukru w swojej codziennej diecie. Jednak co to właściwie znaczy? WHO stwierdziła, że tzw. wolne cukry nie powinny stanowić więcej niż 10% energii dostarczanej organizmowi w pożywieniu. Zmniejszenie tej wartości do 5-6% przyniesie jeszcze więcej pozytywnych efektów dla zdrowia.

2. Chcę ograniczyć cukier. Co dalej?

Zmniejszenie ilości cukru w diecie poprawi nasz wygląd, zdrowie i samopoczucie, ale jak tego dokonać? Sprawa nie jest wcale taka prosta. Organizm przyzwyczajony do smaku słodyczy będzie domagał się kolejnych dawek cukru, a łakocie w sklepach będą nęcić kolorowymi papierkami i apetycznym wyglądem. Nie łudź się, że całkowicie zerwiesz ze słodkościami. Poszukaj jednak ich zdrowszych odpowiedników. Na „cukrowy głód” odpowiednie będą orzechy i suszone owoce. Dobrym pomysłem jest także samodzielne przygotowanie słodyczy o obniżonej zawartości cukru. W Internecie można znaleźć mnóstwo łatwych przepisów. Ciasteczka owsiane, domowa granola, ciasto dyniowe… to tylko niektóre z pomysłów na zdrowsze wersje wypieków. Niestety, wyeliminowanie słodyczy to nie wszystko. Cukier jest teraz dodawany do wielu produktów, nawet takich, które nie kojarzą nam się ze słodkim smakiem, a więc np. do: sosów, jogurtów, ketchupu i różnego rodzaju przetworów. Należy zatem zawsze uważnie czytać etykiety i starannie wybierać rzeczy, które lądują w naszych koszykach. Produkty bez cukru można zakupić w sklepach ze zdrową żywnością. Na stronie: https://www.aleeko.pl dostępnych jest wiele produktów tego rodzaju.

3. Napoje gazowane zamień na wodę

Jeśli chcesz czegoś się napić, natychmiast sięgasz po napój gazowany? Nie wyobrażasz sobie dnia bez słodkich napojów? Niestety, to zgubny nawyk. W półlitrowej butelce takich specjałów może kryć się aż… 10, a niekiedy nawet kilkanaście łyżeczek cukru. W dwóch szklankach napoju dostarczymy zatem ponad 200 kalorii i wykorzystamy cały dzienny limit spożycia cukrów. Jeżeli pijesz 2-3, a może nawet kilka takich butelek dziennie, problem staje się jeszcze poważniejszy. Co istotne, słodkie napoje wcale nie gaszą pragnienia. Wręcz przeciwnie, jeszcze je nasilają. Zawsze wybieraj więc wodę. Nie zawiera cukru ani kalorii i doskonale nawadnia organizm. Dla urozmaicenia sięgaj po świeżo wyciśnięte soki, które dostarczą organizmowi potężną dawkę witamin.

4. Nie daj się zwieść

Coraz więcej osób stara się ograniczać cukier. Producenci żywności doskonale o tym wiedzą. Do słodzenia produktów zamiast cukru wybierają więc często syrop glukozowo-fruktozowy. Powinniśmy wystrzegać się tej substancji. Fruktoza nasila apetyt, a przez to prowadzi do otyłości. Zwiększa także ryzyko wystąpienia zawału, insulinooporności i cukrzycy typu 2.

Spożywanie cukru w nadmiernych ilościach może być bardzo niebezpieczne dla naszego organizmu, zwłaszcza jeśli limity dziennego spożycia będziemy przekraczać przez wiele lat. Zacznij więc zwracać uwagę na to jakie produkty znajdują się w twojej lodówce. Pamiętaj, że drobne wyrzeczenia zaprocentują lepszym zdrowiem.

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *