pultuszczak

Facebook


Centrum Dietetyczne Natur House. BŁĘDY ŻYWIENIOWE, które często popełniamy

2019-09-13 2:11:24

Zdrowe odżywianie jest teraz „na topie”, Polacy mają coraz większą świadomość wpływu tego, co zjadają na zdrowie i samopoczucie. Jednak lista błędów żywieniowych, które popełniamy jest bardzo długa, a większość z nas nie zdaje sobie w nich sprawy. Dowiedz się, jakie są najczęstsze błędy żywieniowe, i sprawdź czy je popełniasz.

1. Nieregularne posiłki

Natłok obowiązków sprawia, że często zapominamy o tak ważnej sprawie jak regularne posiłki. W rezultacie jemy, kiedy mamy czas lub gdy czujemy, że głód nie pozwala nam dalej normalnie funkcjonować. A pięć posiłków dziennie spożywanych o zbliżonych porach (najlepiej w trzygodzinnych odstępach) to podstawowa zasada zdrowego żywienia.

2. Brak śniadań

Rano najłatwiej zrezygnować z jedzenia. Bo albo wolimy dłużej pospać, albo nie czujemy się głodni. A pominięcie śniadania to odmówienie sobie substancji niezbędnych do pracy mózgu. Efekt? W okresie naszej największej aktywności pracujemy zaledwie na 50–70% własnych możliwości.

3. Późna kolacja

Wiele osób nie wyobraża sobie nie zakończenia dnia kolacją. Między kolacją i położeniem się spać powinna występować trzygodzinna przerwa. W trakcie snu nasz metabolizm wyraźnie zwalnia. Jedzenie tuż przed snem to jeden z głównych powodów odkładania się tkanki tłuszczowej, ponieważ energia wytworzona ze spożytej kolacji nie może zostać spożytkowania na bieżąco.

4. Brak warzyw i owoców

Warzywa powinny towarzyszyć każdemu naszemu posiłkowi. Bez nich nie sposób dostarczyć do organizmu wszystkich potrzebnych składników odżywczych. Tymczasem zwykle ograniczamy je do roli dodatku do obiadu lub kanapek, zaś owoce kojarzą się z jedzeniem „dla dzieci”. W ciągu dnia powinniśmy spożyć 5 porcji warzyw i owoców.

5. „Białe produkty”

Jeszcze kilkanaście lat temu powszechna opinia mówiła, że kogo „stać”, ten je produkty z mąki pszennej, zaś mąka razowa i kasze są dla biednych. Choć produkty pełnoziarniste odzyskały właściwe sobie miejsce, nadal „ciągnie nas” do jasnego pieczywa i makaronów, a zamiast brązowego ryżu gotujemy biały, bo… tak jest szybciej. Warto pamiętać, że nisko przetworzone produkty zbożowe są zdrowsze, ponieważ zawierają więcej witamin i składników odżywczych, w tym węglowodany złożone, które zapewniają nam więcej energii na dłużej. Kolejną zaletą tych produktów jest wysoka zawartość błonnika pokarmowego, który sprzyja zachowaniu właściwej pracy jelit i ogranicza wchłanianie tłuszczu do naszego organizmu.

6. Tłuszcze Trans

Lata kampanii reklamowych, które wykorzystywały argument, że tłuszcze roślinne są zdrowsze od zwierzęcych sprawiły, że margaryny wydają się zdrowe. Niestety, utwardzone tłuszcze roślinne mają już zmienioną strukturę i zawierają groźne dla zdrowia kwasy tłuszczowe „trans”. Nawet, jeśli przestaliśmy już korzystać z wygody, jaką daje smarowanie pieczywa margaryną, to zapominamy, że takie tłuszcze są stosowane do wyrobu ciast, ciasteczek i innych gotowych słodyczy.

7. Light znaczy dobry

Zwykle decyzję o zmianie diety odkładamy na jak najpóźniej, ale przychodzi moment, kiedy „bierzemy się” za siebie i zaczynamy od… wyboru produktów „light”. Tymczasem, podczas produkcji brak tłuszczu często jest rekompensowany dodatkową ilością cukru lub wypełniaczy, zagęszczaczy itp., a „bez cukru” zwykle oznacza zastosowanie innych substancji słodzących (niekoniecznie zdrowszych).

8. Zbyt mała ilość wypijanej wody

Wiele osób przyznaje, że rzadko pije wodę, zwłaszcza niegazowaną bez dodatków, w ciągu dnia powinniśmy jej wypijać około 1,5–2 litrów. Jedni zapominają o niej, inni tłumaczą, że nie lubią. O wiele chętniej sięgamy po kolorowe napoje i dosładzane soki, a także czarną herbatę.

9. Podjadanie

Brakuje nam czasu na regularne posiłki, ale na baton lub garstkę czipsów zawsze można znaleźć pięć sekund.

10. Zbyt duża ilość soli i cukru

Gorzka kawa i herbata są dla wielu nie do przełknięcia, a przecież cukier można zamienić na słodzik ze stevią. Z kolei niesolone jedzenie od razu kwalifikujemy jako „bez smaku”, nawet nie podejmując próby skosztowania.

11. Jedzenie w biegu.

I znów ujawnia się nasz sposób myślenia, że przeznaczenie czasu tylko na jedzenie oznacza jego marnowanie.

To są najczęstsze błędy, które popełnia wiele osób. Jeśli Ty również je popełniasz i chcesz zmienić swoje nawyki żywieniowe, koniecznie skorzystaj z pomocy dietetyka Naturhouse. Umów się na pierwszą bezpłatną konsultację już dziś!

Przyjdź, zadzwoń lub zapisz się do nas za pomocą formularza on-line.
Centrum Dietetyczne Naturhouse w Pułtusku znajduje się na:
ul. Świętojańskiej 16,
Telefon: 23 692-20-46, 690-381-212
Godziny otwarcia: Poniedziałek: 9:00-18:00, Wtorek: 9:00-19:00, Środa: nieczynne, Czwartek: 12:00-20:00, Piątek: 8:00-17:00, Sobota: 9:00-13:00

Zapraszamy!!!!

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *