pultuszczak

Facebook


Budżet firmowy, wycena produktów i wycena usług w małej firmie

2018-02-22 10:34:15

Małe przedsiębiorstwa różnią się nieco od tych wielkich. Przede wszystkim są one w rękach ludzi, którzy najczęściej nigdy nie mieli do czynienia z biznesem. W związku z tym popełniają błędy. Ten artykuł służy wyjaśnieniu niektórych z nich.

Pierwszy błąd – budżet firmowy

Kardynalnym błędem, jaki popełnia gros prywatnych przedsiębiorców jest ignorowanie budżetu firmowego. Każdy menedżer w dużej firmie powie swoim kolegom po fachu z mniejszych przedsiębiorstw, że planowanie budżetu firmowego to bardzo istotna kwestia. Ci jednak często nie zdają sobie z tego sprawy. Tłumaczą to najczęściej brakiem czasu oraz brakiem przeświadczenia, że budżet firmowy jest im potrzebny. Przecież „w mojej firmie nie ma tego tak dużo”. To niewłaściwe myślenie.

Budżet potrzebny jest w każdej, nawet małej, firmie. Każdy właściciel powinien znaleźć czas na budżetowanie. Wbrew powszechnej opinii ustalenie budżetu firmowego nie jest marnowaniem czasu. Wręcz przeciwnie, pozwala go zaoszczędzić na podejmowanie chaotycznych i bezcelowych działań. Budżet firmowy powinno ustalać się przynajmniej raz w roku. A najlepiej w początkowej fazie prowadzenia firmy rozbić go na mniejsze części. Zaplanować go na kwartał i weryfikować, czy nasze prognozy się potwierdziły. Dzięki temu masz większą kontrolę nad swoimi pieniędzmi i działaniami firmy.

Drugi błąd – niewłaściwa wycena produktów i wycena usług

Jeden błąd często prowokuje kolejne. Jeżeli niewłaściwie zaplanujemy budżet firmowy, bardzo prawdopodobne, że dokonamy złej wyceny usług bądź wyceny produktów. A to prosta droga do dużych problemów. Niewłaściwe określenie ceny finalnej oferowanych przez nas dóbr doprowadzi do wielu nieprzyjemnych, dla naszej firmy, sytuacji. Jakich? Jedną z nich jest przeszacowanie ceny. Nieprofesjonalna wycena produktów (wycena usług) skutkuje wyższą ceną niż nabywca zdecydowany jest zapłacić. W gospodarce rynkowej to klient (rynek) decyduje, jaka powinna być cena konkretnej rzeczy. Żądając zbyt wiele za swoje dobra ryzykujemy bardzo wiele. Jeżeli jakość produktu (usługi) nie jest na wysokim poziomie, klienci bardzo szybko zrezygnują z naszej firmy. Z kolei jeżeli wycenimy nasze produkty (usługi) zbyt tanio, wtedy zaczniemy podążać prostą drogą do bankructwa. Na sprzedaż poniżej kosztów produkcji mogą sobie pozwolić, i to nie zawsze, jedynie najwięksi gracze na rynku.

Pomoc specjalisty

Dla osób, które mierzą się z wyżej opisanymi problemami jest ratunek. Są nimi doświadczeni eksperci, którzy specjalizują się w handlu (https://adamgrzesik.pl). Oferują oni usługi podobne do nauki w szkole. Z tym, że gmachem szkolnym jest twoja firma, a przedmiotem „sprawne zarządzanie przedsiębiorstwem”. Specjaliści, jak np. adamgrzesik.pl pomagają wyjść firmie na prostą. Nie tylko rozwiązują obecne problemy, ale dają narzędzia do unikania ich w przyszłości. Zwiększając swoje kompetencje biznesowe będziesz wiedział, jak dobrze zaplanować budżet firmowy. Oprócz tego przejmiesz nad nim kontrolę i zaczniesz przewidywać zmiany, jakie mogą nadejść.

 

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *