pultuszczak

Facebook


ADIEU TRADYCJE TEATRALNE PUŁTUSKA V

2019-11-29 2:46:12

Złożona chorobą, nie byłam na finale autorskiego projektu Izabeli Sosnowicz – Ptak, dyrektor MCKiS, TRADYCJE TEATRALNE PUŁTUSKA V, który już przeszedł do historii i jest wspominany jako… spektakl po spektaklach. Ba. Jako OSKAROWA uroczystość – z czerwonym dywanem. – Majstersztyk – powiedziała TYGODNIKOWI aktorka ONYCH Magda Ważyńska z Serocka. – Wyszłam z finału z obolałymi od oklasków dłońmi, z głową pełną myśli i rozemocjonowana przebiegiem spotkania, jego logistyką. Ile to wymagało pracy, ile pomysłów pani dyrektor Izabeli Sosnowicz – Ptak, pracowników MCKiS, dobrej aury burmistrza.

Niestety, nie  wszyscy pułtuscy teatromani mieli okazję uczestniczyć w V FINALE. To z myślą o nich powstał tekst ADIEU

WIERNI SWOJEJ PASJI I PTA-K-owi

Mały jubileusz wielkiego projektu to świetna okazja do pokazania uczestników pięciu jego edycji. Oto oni: Marek Bartołd, Józef Dyga, Adam Gadomski, Elżbieta Gierek, Anna (Ptak) Sokalska, Tomasz Hać,  Henryka Brdękiewicz, Arnold Maciej Grossmann, Iwona Gutowska,  Krzysztof Jastrzębski, Wiesława Karkowska, Hubert Rzewnicki. To aktorzy reżyserów:  Adama Gadomskiego i  Henryki Brdękiewicz. Piękni ludzie.

PEWNIE TEGO NIE WIECIE, CZYLI TAKIE SOBIE PLOTECZKI

W pierwszej konkursowej edycji PTA-K-a  udział wzięło siedem grup teatralnych, w drugiej pięć, w trzeciej sześć, w czwartej sześć i w piątej siedem. Dodajmy, że grupy pojawiały się i znikały. W tegorocznej edycji pokazały się zespoły: TAJAGA z Pułtuska – „Pożądanie w cieniu pokrywki” w reż. Tomasza Kosińskiego („Byłem. Mistrzostwo, rewelacja, jakby grali w teatrze od lat. Jeszcze raz wielkie gratulacje” – Paweł Sobieszczak); TEATR NIE Z TEJ KULISY z DK Włochy w Warszawie – KARA w reż. Marcina Turka i Tomasza Mitrowskiego („Nie wierzę, że to byli amatorzy” – Józef Łatyfowicz”);ONI z Serocka, ONI w reż. Macieja Dmochowskiego („Tak jak w moim domu” – Grzegorz Śniadowski);  TEATR CIOCI HENI ze Starego Szelkowa – „Przedstawienie HAMLETA we wsi Głucha Dolna” – reż. Henryka Brdękiewicz („Jako były uczestnik wielu takich zebrań, wyrażam podziw za opracowanie reżyserskie scen zbiorowych. Majstersztyk” – Lech Chybowski); TEATR pod DĘBEM z Pułtuska –” Rozmowy przy wycinaniu lasu” – reż. Adam Gadomski oraz KROKI – reż. Adam Gadomski  („Reżyser  – Adam Gadomski zaskoczył w bieżącym roku premierami dwóch sztuk, wymagających, z całkowicie innej bajki. Brawo!” –  Joanna Gregorczyk); GRUPA 25 z Pułtuska – ZAĆMIENIE w reż. Doroty Polewaczyk („Aktorzy dobrze oddali świat przepełniony inteligentnymi żyjącymi bardziej wirtualnie niż rzeczywiście” – Lech Chybowski).

***

W drugiej edycji Krzysztof Kamiński, dobry aktor i reżyser, zamierzał wystawić „Śluby panieńskie”. Kłopoty z obsadą żeńską skłoniły go jednak po sięgnięcie za „Edukację Rity”, w której z powodzeniem, obok Krzysztofa, wystąpiła dziennikarka „TC” Izabela Koba Mierzejewska, świetna w scenach SOCZYSTYCH językowo. Wiadomo, dziennikarka. A wszystko odbywało się jak w ukropie, bowiem zmiana pomysłu przyszła na miesiąc przed prezentacją konkursową. Sztuka jako wąż boa, a czasu tyle, co na  ugotowanie  wody na kawę…

***

Teatr CIOCI HENI, po pułtuskich premierach, był – i wciąż jest – rozrywany, znaczy zapraszany na sceny w różnych miejscowościach. Na przykład w Płoniawach i w  czasie, kiedy  w Pułtusku trwała gala podsumowująca czwartą edycją PTA-K-a. Wysłanniczka  informowała Henię SMS-ami o tym, co się dzieje na pułtuskiej scenie, jednocześnie  wychodząc  na scenę po odbiór nagród i wyróżnień, i dyplomów. W tym czasie w Płoniawach Kasia Brdękiewicz, zasmucona, rzekła: „Henia obsadziła mnie w roli służącej, więc chyba nie doczekam nagrody”. I zapaliła papierosa, chociaż niepaląca.

***

Albo taki POWRÓT POSŁA, który Teatr Cioci Heni wystawiał dla Szelkowa. W kościele, bo tam sporo miejsca dla widzów. Wykonano scenę i kulisy. Tłumy przyszły do świątyni, zabrakło miejsc w ławach, dostawiono więc ławki ministranckie i krzesła z centrum kultury.

***

Pułtuska publiczność… Chwalona przez samą… publiczność („Umiemy się zachować, prawda?” – usłyszałam od pani Jadwigi), przez gości z ościennych miejscowości („Ale wy macie wyrobioną publiczność” – powiedziała mi Magda Ważyńska z Serocka), przez dyrektor Sosnowicz – Ptak („A publiczność z każdym rokiem dojrzalsza. Z rozmysłem szafująca emocjami. Nagradzała owacjami na stojąco wszystkich amatorów, tworząc razem z występującymi niezwykły klimat, dopisując kolejną kartę „Tradycji teatralnych Pułtuska.”). Bożena Suchocka, jurorka: „Spotkałam w tym mieście ludzi prawdziwie kochających teatr, pasjonatów przekładających kontakt ze sceną nad czcze spędzanie czasu przed telewizorem”; „Cieszy wypełniona po brzegi widownia. Radują żywe reakcje. Pułtuscy widzowie z wielką uwagą słuchają każdego słowa płynącego ze sceny. Są życzliwi, przyjaźni i entuzjastyczni”; „Życzę wszystkim wykonawcom i realizatorom teatru takiej publiczności jaką jest Pułtuska Widownia”.  Jan Kozikowski: „Ja także pokochałem „Tradycje teatralne Pułtuska” i ludzi z nimi związanych. Tu w szczególności chciałbym wymienić i pięknie podziękować za fantastyczną organizację i serdeczną gościnę Pani dyrektor Izabeli Ptak z jej całym, niezwykle oddanym  zespołem!”. Grzegorz Mrówczyński: „Co jest wyjątkowego w  tym teatralnym festiwalu, że widownia stuletniego gmachu wypełnia się po brzegi i czuje się w niej oczekiwanie, a nawet napięcie, towarzyszące zazwyczaj wydarzeniom artystycznym?”.

Co jest wyjątkowego? My, pułtuszczanie, wiemy –  fluidy naszych przodków, duch starego teatru. Duch utkany z błąkających się  w zakamarkach sceny  słów spektakli, z aktorskich emocji przemieszczających się z zakamarka na zakamarek kurtyny, z amatorskiej tremy wdeptanej w sceniczne deski.

***

I coś o mnie i o Grażynie Marii Kozioł, aktorce spektaklu „Pożądanie w cieniu pokrywki” Jacka Getnera. „Na marginesie – chcę zwrócić uwagę mieszkańców miasta, że od dziś, używając  imion Grażyna Maria winni zaznaczać, którą z pań mają na myśli: GMD, dziennikarkę „Tygodnika Pułtuskiego”, czy GMK, malarkę i aktorkę”.  Ładne towarzystwo, a połączył nas dziennikarz „Pułtuskiej Gazety Powiatowej” Lech BOSKI Chybo(w)ski, mój zacny kolega.

Z LIŚĆMI WAWRZYNU I WYRÓŻNIENIAMI

I nagroda oraz nagroda ufundowana przez Fundusz Popierania Twórczości Stowarzyszenia Autorów ZAiKS im. A. Szczypiorskiego – TEATR POD DĘBEM „Rozmowy przy wycinaniu lasu” w reż. A. Gadomskiego; II – TEATRR NIE Z TEJ KULISY „Kara” w reż.  Marcina Turka i Tomasza Mitrowskiego; III – GRUPA 25 za ZAĆMIENIE w reż. Doroty Polewaczyk

Wyróżnienie zespołowe: TAJAGA – „Pożądanie w cieniu pokrywki” w reż. T. Kosińskiego

Nagroda aktorska za rolę żeńską: Iwona Gutowska – „Przedstawienie HAMLETA we wsi Głucha Dolna”;  wyróżnienia aktorskie za role żeńskie – Katarzyna Brdękiewicz – „Przedstawienie HAMLETA we wsi Głucha Dolna”; Małgorzata Galińska – ONI; Joanna Szatkowska – „Pożądanie w cieniu pokrywki”

Nagrody aktorskie za role męskie – Józef Dyga, Adam Gadomski, Andrzej Michalik, Michał Orłowski, Wojciech Szydłowski za role w „Rozmowy przy wycinaniu lasu”

Wyróżnienia aktorskie za role męskie – Marcin Turek, Tomasz Mitrowski za role w sztuce KARA; Stanisław Milczarczyk, Arnold Maciej Grossmann za role w „Przedstawieniu HAMLETA we wsi Głucha Dolna”

Nagroda specjalna – Artur Bednarek za spolszczenie i adaptację scenariusza filmowego na potrzeby spektaklu

BEZ MECENASÓW I PARTNERÓW ANI TCHU

Oto oni: GERPOL – Urszula i Krzysztof Gerczakowie, POLMEK – Barbara i Andrzej Grabowscy, DROGI i MOSTY- Anna i Jan Kaczmarczykowie, ISBUD  DEVELOPMENT – Małgorzata i Paweł Łatyfowiczowie, ISBUD – Jolanta i Józef Łatyfowiczowie, MARDOM – Barbara i Jan Walaszkowie, MARDOM – Marta i Marcin Kowalczykowie oraz NBP, HOTEL ZAMEK PUŁTUSK – DYREKTOR Michał Kisiel, KWICIARNIA MACIEJ WĄSIEWSKI – Agnieszka i Maciej Wąsiewscy.

Korzystałam z publikacji z cyklu ŚLAD NASZYCH CZASÓW „Tradycje Teatralne Pułtuska V”, wydanej przez MCKiS, z tekstami Izabeli Sosnowicz – Ptak oraz innych autorów. Jej motto to „Czytelnikowi, biorącemu w ręce tę publikację – z prośbą o przywrócenie Nas pamięci”.

 Więc i moje pisanie nich temu służy po wsze czasy.  

(Zdjęcia własność MCKiS)

PODZIĘKOWANIE

Serdeczne podziękowania dla PANI DYREKTOR IZABELI SOSNOWICZ – PTAK i całego personelu MCKiS za życzliwość i przyjazną atmosferę podczas konkursu PTA-K, za profesjonalizm w podejściu do nas aktorów – amatorów.

Pełni podziwu dla całego projektu, życzymy PAŃSTWU dalszych sukcesów i satysfakcji z wykonywanej pracy.

Dziękujemy, że mogliśmy wziąć udział w tym ważnym wydarzeniu kulturalnym.

GRUPA TEATRALNA ONI z Serocka

 

Grażyna Maria Dzierżanowska

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *